holowanie samochodu Opole

Holowanie samochodu. Połączenie sztywne czy giętkie?

Osoby, które kiedykolwiek holowały pojazd, lub znajdowały się w pojeździe holowanym, zgodnie twierdzą, że nie ma w tym nic trudnego. Kierowcy, którzy nie byli jeszcze w podobnej sytuacji, stresują się jednak bardzo, że może ona nadejść. Dobrze więc, by przyswoili najpierw wiedzę teoretyczną, która ułatwi im działanie w trudnej godzinie.

Rodzaje połączenia

Połączenia do holowania pojazdów możemy podzielić na sztywne i giętkie. Do sztywnych zaliczamy specjalne drągi holownicze. Nie mogą one przekraczać długości 3 metrów. Jeśli chodzi o połączenia giętkie, to należą do nich o wiele popularniejsze liny holownicze, które z kolei muszą zapewniać odległość między samochodami wynoszącą  od 4 do 6 metrów. Połączenie giętkie musi być oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej. Osoba holująca pojazd musi brać poprawkę na holowane auto, zwłaszcza na ciasnych zakrętach. Jest to szczególnie istotne przy holu sztywnym. Bardzo ważne jest, by pierwsze auto ruszało spokojnie i płynnie. Dobrze, by kierowcy w obu samochodach ustalili miedzy sobą sygnały do podstawowej komunikacji, lub, jeśli to możliwe, mieli włączone telefony komórkowe w trybie głośnomówiącym. Kierowcy, których holowanie pojazdów przerasta i boją się oni wzięcia na siebie tej odpowiedzialności, zawsze mogą zadzwonić po pomoc drogową, która odwiezie ich samochód tam, dokąd chcą.

O czym pamiętać?

Bez względu na rodzaj wybranego połączenia, kierowcy muszą pamiętać o kilku zasadach. Nie wolno holować pojazdów, które mają niesprawny układ kierowniczy lub hamulcowy. Holowanie nie powinno mieć miejsca też wtedy, gdy pojazdy połączono za pomocą połączenia giętkiego, a w samochodzie holowanym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, podczas kiedy jego silnik jest unieruchomiony. Pojazdów na własną rękę nie wolno holować też po autostradach – tam mogą robić to tylko uprawnione jednostki. Auto holowane powinno mieć umieszczone z tyłu po lewej stronie trójkąt ostrzegawczy. Kierowca, który holuje, zobowiązany jest do przestrzegania limitu prędkości: 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h w terenie niezabudowanym. Niedozwolone jest holowanie kilku pojazdów naraz.