holowanie samochodu

Holowanie samochodu osobowego. Co warto wiedzieć?

Na polskich drogach nie brakuje starszych aut. Im starszy jest samochód, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia awarii. Wiele z nich jest na tyle skomplikowanych, że wymagają dostarczenia pojazdu do najbliższego zakładu mechaniki samochodowej, aby tam zajęli się nim specjaliści. Jak dostarczyć zepsuty samochód do warsztatu? Najprostsze wydaje się poproszenie kogoś znajomego o holowanie. Jednak zanim zaczniemy samodzielnie holować pojazd, lepiej się do tego przygotujmy. W dzisiejszym wpisie opiszemy wszystko co warto wiedzieć, aby móc prawidłowo holować auto.

Co trzeba mieć, aby móc holować samochód?

Lina
Do holowania niezbędne jest podstawowe wyposażenie samochodu, które umożliwi nam ten proces. Podstawą jest lina o długości 4 do 6 metrów. Dla samochodów osobowych, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony wystarczy lina syntetyczna, którą bez trudu można zakupić na każdej stacji benzynowej.

Trójkąt ostrzegawczy
Mimo iż stanowi on obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu, doświadczenie pokazuje, że nie zawsze wozimy go ze sobą. Brak trójkąta podczas awarii może spowodować, że będziemy realnym zagrożeniem na drodze dla innych uczestników ruchu, a poza tym grozi nam mandat.

Kable rozruchowe 
Są podstawowym elementem wyposażenia samochodu, więc lepiej wozić je ze sobą wszędzie. W sytuacji, kiedy będziemy musieli holować zepsute auto, mogą się przydać. Często samochód, w którym występuje awaria ma rozładowany akumulator, więc trzeba go przed holowaniem trochę naładować po to, aby mogły włączyć się światła pozycyjne i kierunkowskazy.

Kiedy nie wolno samodzielnie holować samochodu?

Istnieją przypadki, kiedy samodzielne holowanie jest niemożliwe i o pomoc trzeba zwrócić się do profesjonalnej pomocy drogowej, która ściągnie nasz pojazd specjalną lawetą. Nie można holować samochodów z automatyczną skrzynią biegów, pojazdów z napędem elektrycznym bądź hybrydowym, aut z zawieszeniem pneumatycznym i hydropneumatycznym, samochodów z podwyższonym zawieszeniem oraz tych, które mają stały napęd 4×4. Samodzielne holowanie jest również zabronione na autostradach.

Podstawowe zasady prawidłowego holowania:

Napięcie linki holowniczej – musi być zawsze napięta.

Podwójna sygnalizacja zmiany pasa lub skrętu – kiedy chcemy zmienić pas albo skręcić, muszą to sygnalizować oba pojazdy.

Poruszamy się prawym pasem ruchu – pamiętajmy, że niezależnie od ilości pasów na drodze holujące się pojazdy muszą się zawsze poruszać prawym pasem.

Omijamy ruchliwe trasy – holowane pojazdy powinny poruszać się po drogach, na których nie ma zbyt dużego natężenia ruchu.

Holowane auto musi hamować mocniej – pojazd, który jest holowany musi hamować mocniej niż holujący, aby zapobiec powstawaniu efektu luźnej liny.

No Comments

Post a Comment