pęknięta opona

Co zrobić, gdy samochód ,,złapał gumę’’?

Niestety, każdy kierowca prędzej czy później znajdzie się w sytuacji gdy jego samochód ,,złapie gumę’. Oczywiście stanie się to w najmniej spodziewanym momencie, dlatego zawsze warto być przygotowanym na taką ewentualność. Praktycznie każdy samochód posiada specjalnie wyznaczone miejsce na koło zapasowe lub dojazdówkę. Niestety, dużo osób chcąc powiększyć przestrzeń w swoim bagażniku rezygnują z tego rozwiązania, co jest niestety niezbyt rozsądnym wyjściem.

Jak rozpoznać, że samochód ,,złapał gumę’’?

Jest to bardzo proste i charakterystyczne. Jeśli zauważysz, że Twój samochód ściąga na jedną stronę, to znak, że mogło dojść do przebicia opony i spadku powietrza w niej. Sam sposób prowadzenia także się zmienia, komfort znacząco spada i można wyczuć także dziwne przeskakiwanie pod kołem z uszkodzoną oponą.

Postępowanie krok po kroku

Jeśli doszło już do tego nieszczęśliwego trafu i opona została przebita należy pamiętać, że pod żadnym pozorem nie wolno dalej jechać. Może to spowodować zniszczenie felgi, a nawet uszkodzenie zawieszenia.

Szczególnie kłopotliwe jest ,,złapanie gumy’’ na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. W takiej sytuacji należy niezwłocznie zjechać na pas awaryjny, włączyć światła awaryjne, założyć kamizelkę odblaskową oraz ustawić w odpowiedniej odległości (100m od samochodu) trójkąt ostrzegawczy. W takiej sytuacji należy zadzwonić po pomoc drogową, która w bezpieczny sposób pomoże uporać się z problem.

W przypadku, gdy do zdarzenia nie doszło na drodze szybkiego ruchu, można przystąpić do samodzielnej wymiany koła.

  1. Zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu (może być także na poboczu), które nie koliduje z ruchem drogowym, włącz światła awaryjne i ustaw trójkąt ostrzegawczy w odległości 30-50 m od samochodu w terenie niezabudowanym lub około 1 m w terenie zabudowanym.
  2. Wyjmij z bagażnika koło zapasowe lub dojazdowe, zestaw kluczy oraz podnośnik.
  3. Poluzuj śruby w kole z uszkodzoną oponą.
  4. Podnieś samochód przy użyciu podnośnika na wysokość, która w sposób komfortowy umożliwi Ci zdjęcie koła.
  5. Odkręć śruby do końca i zdejmij koło.
  6. Zamontuj koło zapasowe lub dojazdówkę, dokładnie dokręcając przy tym śruby.
  7. Opuść samochód – możesz jechać dalej.

Jak widać, samodzielna wymiana koła nie jest wybitnie skomplikowana. Sprawa staje się poważniejsza w przypadku, gdy kierowca nie ma przy sobie wszystkich niezbędnych elementów. W takim przypadku konieczna jest interwencja pomocy drogowej.

No Comments

Post a Comment